Katelijne Rotsaert

Katelijne Rotsaert

Na een opleiding tot historica en een eerste werkervaring als assistente aan de K.U.Leuven kwam ik in het bedrijfsleven terecht. Door de jaren heen ervaarde ik dat de sleutel tot zakelijk succes: de oprechte interesse in mensen en hun drijfveren is. Het gaat immers vaak om het behartigen van de waarden en belangen van diverse partijen. Voor mij waren dat: klanten uit diverse sectoren, eigen teamleden, collega’s van andere teams, uitzendkrachten, freelancers, directie, bedrijfsverenigingen, sociale netwerken, lokale besturen,…

Toen ik voor het eerst leidinggevende werd van een eigen team, werd mij snel pijnlijk duidelijk dat: gezond verstand, goede bedoelingen en gedrevenheid onvoldoende waren om een team in een woelige context samen te houden en goede resultaten neer te zetten. Dit was voor mij de aanleiding om me te verdiepen in (persoonlijk) leiderschap, teamwork en coaching. Wat startte als een middel om mijn job beter te doen, mondde uit in de ontdekking van een nieuwe interesse. Langlopende opleidingen, zelfstudie en tien jaar als manager gaven me de gelegenheid om theorie af te toetsen aan de praktijk. Sinds 2005 werk ik als consultant, trainer en coach met groepen. (Sinds 2008 doe ik dit als zelfstandige).

Het pad van leren en ontwikkelen houdt niet op: wat ik aanvankelijk leerde en doorgaf in het domein van leiderschap was vooral gericht op het “motiveren” en ontwikkelen van individuen. Het zoeken naar de overlap, de win-win tussen de individuele werknemer en de organisatie of team. Om vaktermen te gebruiken zou je dit kunnen catalogeren onder een veredelde vorm van transactioneel leiderschap, op de overgang naar empowering en ondernemerschap. Wat ik later leerde en nu vooral doorgeef, is meer gericht op het ontwikkelingsproces van groepen en de rol van leider(s) hierin. Hoe kunnen groepen mensen (teams, projectteams, organisaties) leren om zichzelf constant succesvol te transformeren in relatie tot zijn brede, steeds evoluerende context (organisatie, markt, maatschappij,... ). Hoe kan een groep steeds opnieuw vernieuwen opdat het blijvend meerwaarde kan bieden? Een meerwaarde voor hun klanten, voor hun medewerkers en voor de samenleving.

Mijn honger naar kennis en kunde wordt voortdurend gevoed door de opdrachten die ik mag doen: steeds opnieuw ontdekken en onderzoeken in co-creatie met klanten, door me te engageren in een internationaal intervisie netwerk, door het volgen van (meestal buitenlandse) opleidingen en vakliteratuur.

De voornaamste benaderingen waarin ik opgeleid ben en/of mij inspireren zijn: systeemdenken, Organization and Relations Systems Coaching (ORSC), Deep Democracy, Co-active Coaching, NLP, Appreciative Inquiry, Gedachtengoed van Graves waarop Spiral Dynamics gebaseerd is, Voice Dialogue, Corporate Antropology, Holocracy, Sociocracy, … Daaruit ontwikkelde ik mijn eigen aanpak.