Is dat iets voor mij?

Is dat iets voor mij?

Lijkt de stap naar individuele coaching groot en griezelig? Of weet u niet goed of uw situatie ‘in aanmerking’ komt? Katelijne deelt enkele voorbeelden met u. Situaties waarin zij individuele coaching nuttig achtte en toepaste. Dit is slechts een greep uit haar ervaringen. Leg Katelijne gerust úw persoonlijke ondervindingen voor, dan zoekt zij met u naar een gepaste aanpak.

Een gemotiveerde en gedreven medewerker wordt leidinggevende van zijn vroegere team. Hij wil het heel goed doen en legt de lat voor zichzelf en zijn teamleden hoog. Hoewel hij altijd al goede relaties had met zijn collega’s, stelt hij zich nu erg “professioneel” op in zijn nieuwe rol.

  • De cijfermatige resultaten van het team zitten goed. Twee medewerkers solliciteerden voor een andere functie in het bedrijf en in dat proces komt naar boven dat hun “nieuwe baas” één van hun motivaties is voor het zoeken naar een andere functie. Ze klagen erover dat ze geen ruimte meer hebben om hun werk naar eigen inzicht te doen. Ze worden voortdurend aangesproken op de beslissingen die ze nemen. De nieuwe leidinggevende reageert verbaasd als hij dit verneemt. De resultaten zijn toch goed en hij werkt zelf daar toch ook hard aan mee? Zijn leidinggevende stelt hem coaching voor opdat zijn goede intenties en grote inzet kan bijdragen tot een team, waarin het voor elk teamlid motiverend is om bij te dragen.

De organisatie biedt een nieuwe dienstverlening aan. Er wordt hiervoor een team samengesteld om zowel inhoudelijk als commercieel deze nieuwe business te ontwikkelen. Er blijken heel wat opportuniteiten in “de markt”, waardoor de workload snel erg groot wordt. Eén van de teamleden lijkt non-stop te werken en de pedalen te verliezen.

  • Alles lijkt even dringend voor haar. Zij zet zich voor 200% is maar beleeft steeds minder voldoening aan het werk en reageert korzelig naar collega’s en soms ook naar klanten. Gelukkig blijft dit niet onopgemerkt en krijgt de medewerker coaching. De coaching door Katelijne Rotsaert heeft als doel enerzijds dat zij er achter komt wat de mechanismen zijn die de huidige situatie (extreem hard werken en ontevredenheid) veroorzaakt en anderzijds dat zij mogelijkheden ziet én acties onderneemt om haar job behapbaar en terug fijn te maken.

Een medewerker krijgt de kans om een meer strategische functie op te nemen. In het verleden heeft hij zijn talent voor strategisch denken al getoond. Tegelijk kent men hem ook als een betrouwbare uitvoerder en velen in de organisatie weten hem te vinden als er “iets gedaan moet worden”.

  • Hij zegt dan dat hij het druk heeft én brengt het extra werk toch tot een goed einde… waardoor hij nogmaals zijn reputatie als “helper in nood” bevestigd heeft. De organisatie vreest dat hij met deze houding moeilijk aan het strategisch werk zal toekomen in zijn nieuwe functie en stelt hem nu al coaching voor.

Kan u, of een van uw medewerkers, coaching gebruiken?

Contacteer Katelijne Rotsaert (+32 494 16 43 13)